onsdag 16 september 2015

Veckans sparade pengar

1 Köpte ingredienser till att göra eget handdiskmedel på Bodystore. Gjorde köpet via Refunder och fick 5,5 % rabatt.

2 Använde en rabattkod från Mecenat (student) och fick 10 % rabatt till på köpet.
3 Är en sak som jag alltid gör men inte tänker på det. Den står nu på Veckans sparade pengar - sånt vi alltid gör listan. När honungen börjar ta slut och jag ska dricka te. Jag vill ha honung i teet. Häller jag i det varma tevattnet i honungsburken och rör om så honungsslatten som är kvar löser upp sig. Sen häller jag tillbaka vattnet i muggen och gör te av det.
4 När L var på travet passade maken på att gratishandla på Coop (som vanligt, det lönar sig inte + att han inte hinner åka hem så då får han lite annat att göra). Västerbottenpaj. Skinka. Köttbullar. Te. Pasta.

5 Sålt saker för 1150 kronor.

6 Använt tygbindor.

7 Maken har bytt staket på framsidan. Vi använde staketet som satt på baksidan innan vi skaffade hallonhäck där. Staketet har vi sparat i alla år. Så det enda som köptes var nya staketstolpar.

8 Köpte The Sims 4 i julklapp till L. Löste in 4 colakoder och fick 100 kronor rabatt på spelet.

9 När jag ändå var inne på cdons sida köpte jag 2 julklappar till till L. Jag gjorde köpet via Refunder och fick 4 % rabatt = 12 kronor.
10 Mamma, jag, L och S hade namnsdag häromdagen. Vi fikade med hemgjord äppelpaj. Dagen efter skulle en kompis med barn komma så jag gjorde en toscakaka samtidigt i ugnen för att spara el. Toscakakan var en bakmix som jag fick gratis.
11 Fick en godisgömme bok för att jag skickat in streckkoder för Gott och blandat. Lönar sig att spara på nästan alla streckkoder som blir. L la beslag på boken.
12 Efterlyste plommon, päron och äpplen på FB och fick ett erbjudande om plommon. Jag och L fick plocka så mycket som vi ville. Blev 6 kilo som vi tänkte äta och ge till mamma och M. Vi var välkomna att plocka mer en annan dag. =)

13 Fick ett par iphonevantar åt L av Lambiklubben. L har redan två par därifrån som hon älskar.

14 Skickade in streckkoder från Göteborgs kex och fick en kod som gav två rödvinsglas från Iittalla gratis. Vi har rödvinsglas så vi klarar oss så jag böt koden mot ett paket köttbullar och en biobiljett.
15 Bakat sirapslimpa och långpannebröd.

16 Lagat ett par av L:s tights.

17 L hade vuxit ur sin vinterjacka. Shoppade 4 nya jackor och 3 nya termobyxor i växa i lådorna i källaren.

18 Loggade in på Adrecord och märkte att jag hade 360 kronor att ta ut där så tog ut dom.
19 Blev utvald som LaRochey Poseys testfamilj och fick ett paket med två tvålar och fyra hudcremer igår. L:s eksem har försvunnit helt. Makens är bättre ibland.
20 Fick 12 IIttala Origo muggar för maken och jag tecknade varsin lott på Kombilotteriet.

21 Gjort eget handdiskmedel. Innehåller är vatten, eteriska oljor (valfritt), tvålflingor och tvättsoda. Priset blir: Jag köpte mina ingredienser på Bodystore och fick 15,5 % rabatt.
1 msk tvättsoda väger ca 5 gram. 500 gram kostar 25 kronor = 0,125 kronor för 1 msk.
2 msk tvålflingor väger ungefär 7 gram. 1 kilo kostar 76 kronor = 0,532 kronor för 2 msk.
Det blir 0,657 kronor för en liter diskmedel - 15 % rabatt som jag fick. Göra eget handdiskmedel lönar sig alltså väldigt mycket. Nu återstår bara att se om det diskar rent. 




1 kommentar:

Anonym sa...

Kul och läsa din blogg. Jag blir inspirerad :)

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...