torsdag 22 oktober 2015

Äga eller dela = ägodela

Häromdagen när L och jag var och gratishandlade på ICA och Coop sa hon i bilen hem "Varför kan vi inte betala för maten som alla andra gör". =) När jag förklarade att jag hellre lägger mina pengar på roligare saker än på mat eller andra saker som vi får gratis ( tex biobiljetter) så höll hon med. Sen påpekade hon själv att vi aldrig har haft så mycket färdiga pizzor i frysen förut och det var ju bra med färdiga pizzor.
Jag är medlem i Naturskyddsföreningen och fick ett erbjudande om att köpa en bok av dom. Boken heter Ägodela och går ut på att man ska dela saker istället för att äga dom. Lånad bild. Vilket är jättebra. Om naturskyddsföreningen också tycker det är bra så undrar jag varför dom tycker att jag ska äga en bok som finns att låna på biblioteket. I alla fall på mitt biblioteket är den under inköp så jag har reserverat den. Jag äger gärna böcker speciellt amerikanska sparböcker, zero waste böcker och simple living böcker. Jag läser dom rätt ofta och dom finns inte att låna på biblioteket. Alla deckare och skönlitterära böcker har jag gjort mig av med. Vill jag läsa dom igen vet jag vart jag ska gå (till biblioteket). Ägodela kanske är en sån bok som jag vill äga sen men jag har gått på allt för många nitar att jag köper den. Jag lånar först och om jag tycker att jag vill äga den då så köper jag den. Jag vet inte varför folk är så besatta med att äga saker. På min gata finns 14 hus och alla hus har varsin gräsklippare som dom använder max 1 gång i veckan under våren - hösten. Jag kan nästan slå vad om att alla 14 hus har varsin borrmaskin också. Som dom använder max en gång i halvåret. Jag startade en grupp inne i stora staden där vi skulle låna saker av varandra. Det gick inget vidare. Det gick inte alls. För få medlemmar och den enda som erbjöd sig att låna ut saker var jag. Jag har nu startat en uthyrning av maskeradkläder till barn och några vuxna. I och för sig är jag nystartad men det går inte så bra heller. Det kanske slutar med att jag säljer alla kläder jag har (6 banankartonger fulla). Folk söker maskeradkläder nu på köp och säljsidorna och jag skriver att jag har och hyr ut. Men nästan alla svarar att dom hellre vill köpa. I stora staden finns en fritidsbank. Där kan man låna skidor, skridskor och andra sport och fritidsprylar helt gratis. Jättebra för hur ofta använder man ett par skidor? Vi har skidor över i garaget så jag mailade dom och frågade om dom ville ha våra skidor (det står på hemsidan att dom gärna tar emot skidor och annat) men ingen hörde av sig. Jag mailde i våras. På vissa orter finns det klädbibliotek. Där kan man låna kläder både till fest och vardag. Det finns även orter som har gratisaffärer. Du byter sakerna istället. Jag kommer inte ihåg var men vet att jag läste om det och har skrivit om det förut. Jag ska ha ett swap-in i början av november. Då får gästerna ha med sig 5 saker var. Alla saker läggs på ett bord. Sen får man ta 5 nya saker som man tar med sig hem. Jag har bjudit rätt många. Några kompisar som jag trodde ville komma + alla i en miljögrupp som jag är med i. Jag bjuder dessutom på fika. Kanske hälften av kompisarna har sagt ja. En från miljögruppen har sagt ja. Av 220 stycken som gillar miljön och vill minska konsumtionen är det en som vill komma. Det känns lite skenheligt. I och för sig är det ett tag kvar så fler hinner anmäla sig men ändå.

2 kommentarer:

ANNA sa...

Fast det behöver ju inte alls vara "skenheligt". Jag rensar ur, ger bort, säljer och gör mej av med en massa saker och vill inte byta till mej nya, jag vill ju ha färre saker inte andra saker. Datumet kanske inte passar alla och några kanske inte förstår konceptet. Bjud in fler, uppmana de som kommer att ta med en vän, bjud in via sociala medier och ta gärna hjälp av ett studieförbund (så får ni lokal, hjälp med reklam osv). Det hjälper också ofta om man har ett tema på bytet så att folk får lite bättre koll på vad som förväntas och vad de bör ta med.

Jag har en idé om att man skulle kunna göra något i den stilen med oönskade julklappar. Fast med lappar och att man lämnar ifrån sig sakerna så det blir anonymt(i stil med som det funkar på Naturskyddsföreningens klädbytardagar). Om man inte hittar något man vill byta till sig så kan man välja att antingen hämta sin oönskade sak/saker man lämnade in eller välja att donera saken till ett i förväg bestämt välgörande ändamål.
Jag vet dock inte om jag kommer att genomföra detta, men jag sår gärna ett frö och tycker att andra som vill gärna får göra detta.

Anonym sa...

Du skriver att du äger en del böcker om spartips och enkelt liv. kan du inte ge tips om vilka som är värda att äga?

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...