fredag 2 oktober 2015

Loppi BlogBag Höstkids

Jag var en av dom lyckligt utvalda som fick prova Loppi blogbag höstkids.
Innehåller var: Acrilex Kidszoo kalk och D-vitamin i form av kaniner för starka ben. D-vitamin och kalcium ger ett bra upptag och verkar förmånligt för skelettet. L älskar smaken på dom och kommer alltid ihåg att ta en varje dag. Kalcium tror jag hon får i sig tillräckligt, hon dricker massor med mjölk och älskar bananer. D-vitamin däremot är det sämre med. Som (jag tror) dom flesta barnen idag sitter hon mest inne och ugglar istället för att vara ute och tanka D-vitamin. Tror jag kommer köpa en ny burk när dom här är slut.
Coldzyme munspray verkar mot orsaken till förkylningen - själva förkylningsviruset. Munsprayen är enkel att använda och bildar en skyddande barriär på slemhinnan i svalget som försvårar för förkylningsviruset att orsaka sjukdom. Med Coldzyme reducerar man risken för förkylning och kan förkorta sjukdomsförloppet om man börjar i ett tidigt stadium av infektionen. Vi har (peppar peppar) inte kännt av några förkylningssymtom så vi har inte kunnat prova sprayen. Mamma och pappa har använt den flera gånger tidigare (innan jag fick min) och brukar tala varmt om den och hur bra den fungerar.
Camilla Läckberg SuperCharlie lejonjakten från Tukan förlag om den ovanlige superbebisen Charlie som ständigt hittar nya superkrafter hos sig själv. Det var de första boken om SuperCharlie som vi läste och L gillade den. Hon är dock lite för stor för just den här sortens böcker så inget vi kommer läsa om igen.
Santa Maria Asian wok soy & sweet chili och Asian paneng red curry. Woksåser som passar till allt. Att kombinera soja och sweet chili är ett lätt och vanligt sätt att få till den asiatiska smaken när man wokar. Vi wokar rätt ofta här och det stämde att det smakade bättre och mer asiatiskt. Jag brukar bara ha i vanlig soya men kommer börja använda den här istället. Kryddblandningen paneng red curry gör det lätt att laga den klassiska maträtten. Jag har aldrig ätit paneng red curry förut så jag vet inte hur det ska smaka men det var gott.
Dax alcogel sweet raspberry från CCS healtcare ab. Är en återfuktande handdesinfektion med en ljuv doft av söta sommarhallon. Produkten är effektiv mot bakterier och många typer av virus t ex förkylningsvirus. influensavirus och vinterkräksjuka. Den luktade gott. Jag är närmast beroende av handsprit och använder den några gånger om dagen. Skönt att slippa den vanliga där man nästan blir lite halvyr i bollen av den starka alkoholdoften. Däremot så har jag varit på föreläsning med en smittskyddsläkare som säger att handsprit inte hjälper mot vinterkräksjuka. Det enda som hjälper där är att tvätta händerna med tvål i minst 30 sekunder flera gånger/dag.
Linicin förebyggande lusspray. Har vi tack och lov inte behövt använda. Ska sparyas på håret och gör håret "osynligt" för löss.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...