söndag 11 oktober 2015

Loppis är kul igen

När M och S var små stod jag och en kompis på stora stadens loppis fem sex gånger. Första gången tjänade vi ca 3000 kronor. Då stod vi både lördag och söndag mellan 10.00 - 15.00. Sista gången jag stod där var tillsammans med mamma. Förtjänsten då var mellan 200 - 300 kronor, efter bordshyran var dragen. Det var en stor lokal med massor av loppisbord som man fick hyra för 350 kronor tror jag det var. Det var galet mycket besökare och dom flesta prutade. Ville du ha 50 öre för något så ville dom ha det gratis. Efteråt var man helt slut i huvudet och sa aldrig mer. Den loppislokalen stängde för flera år sen men det har öppnat en ny. Jag har dock aldrig varit där. Varken för att köpa eller sälja. Jag gillar att gå på kyrkans loppis på sommaren men går aldrig på loppis resten av året. Men så hopade sig grejerna i bastun (där vi har alla saker som ska ut) och jag såg en annons i församlingsbladet om att det skulle vara loppis i församlingshemmet i byn bredvid våran. 50 kronor var bordshyran. Efter lite om och men anmälde jag mig. Men borden var slut. =( Jag stod som tvåa i kön och fick ett samtal i tisdags om att jag fick ett bord. Grejerna hade jag men ingen växel. Jag tog i alla fall bordet och växel ordnade sig. Jag frågade även en kompis med en dotter i samma ålder som L om dom ville stå med oss. Dom brukar stå på loppis. Vilket dom ville. Båda hade så mycket saker att vi skulle behövt varsitt bord men det gick bra.
9 fulla kassar och en massa löst hade vi med dit. 7 fulla kassar och inget löst hade vi med hem. 330 kronor tjänade vi efter att fika och bordshyran var dragen. Då var loppiset bara öppet i 3 timmar. L tyckte det var kul och jag tyckte det var kul. Så kompisen, hennes dotter, jag och L har bestämt att vi ska stå på loppiset i byns församlingshem i vår och på loppiset i det här församlingshemmet i vår igen. Blodad tand kallas det visst. Jag gick runt en sväng men köpte ingenting. =) L gick också runt en del. Hon köpte en dinosaurie och en maracas. Det märktes att dom är mer vana loppisförsäljare än vi är. Dom hade med kaffe, cola, choklad, vatten och mackor. Jag fick kaffe av min kompis men L och jag köpte varsin macka och kaka där. 5 kronor/styck för mackorna. 5 kronor för saft och kaka. Påsar kom jag ihåg att ta med men jag glömde tidningar. Som tur var var det ingen som köpte något som behövdes slå in.
Maken och jag tog en tur till byns soptipp. Den har öppet varje söndag så vi åker dit så fort vi fått ihop en hög istället för att samla massor. Det var massor av bilar där och rätt lång kö. Så jag satt och kollade vad folk slängde. Ett par slängde en hel skinnsoffa och en hel bokhylla bland annat. Vilket slöseri! Istället för att ge bort det till Myrorna eller till någon privatperson så väljer dom att slänga det.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...