fredag 2 oktober 2015

Zero waste funderingar och Bokus

Jag läser en bok om Zero waste som heter The zero-waste Lifestyle: Live well by throwing away less av Amy Korst. Lånad bild.
Den bygger också på de 4 R:en. Reuse, reduce, recycle och rot. Amy ger tipset att man ska köpa större förpackningar, det blir då mindre antal förpackningar att återvinna. Med egengjort tvättmedel och maskindiskmedel så blir det mer förpackningar att lämna till återvinningen. När jag köper tvättmedel blir det bara en kartong som jag lämnar till återvinningen. Om jag gör tvättmedlet blir det 3 papperspåsar till återvinningen. Samma sak med maskindiskmedlet. Där blir det en kartong till återvinningen om jag köper det färdigt. 3 papperspåsar och 1 kartong om jag gör eget. Samma sak med hemgjort handdiskmedel. Där blir det en flaska till återvinningen om köpt, 2 papperspåsar till återvinningen om hemgjord. Men där får man gå efter materialet. Plast försvinner aldrig så det ska man undvika. Glas och metall kan göras om hur många gånger som helst. Papper och kartong kan göras om men inte hur många gånger som helst. Sen ska man helst undvika konserver också (metall) eftersom dom kan innehålla farliga ämnen som går över från burken till maten till kroppen. Vem har sagt att det ska vara lätt? Samma sak med tandkräm. Där är den köpta förpackningen också gjord av plast. Gör man egen går det åt 2 plastförpackningar, en glasflaska och en pappersförpackning, beroende på vad man köper och hur man gör den. Jag använde björksocker och kokosolja (plast), eterisk olja (glas) och bikarbonat (papper) i min. Kokosolja finns att köpa i glasburk. Om björksocker gör det vet jag inte.
Jag bestämde mig för att lämna tillbaka två av ängla böckerna som jag köpte. Den ena hade blivit skadad i transporten och den andra ångrade jag köpet av. Efter en lång mail konversation med Bokus fick jag äntligen adressen och nr jag behövde för att kunna skicka tillbaka böckerna. Jag var tvungen att skicka böckerna med vanlig post för Bokus vill inte gå till ett postkontor för att lösa ut böckerna. Så om böckerna försvinner på vägen det är kundens eget problem. Bokus vill inte heller betala frakten för att skicka tillbaka böckerna. Även fast det var dom som hade förstört ena boken i transporten. Tummen ner till Bokus. En sak som jag funderat på i samband med beställningar man gör via datorn. Inte bara hos Bokus utan hos många företag. Dom är väldigt snabba med att skicka ut betalningarna. Jag fick räkningen redan innan jag fått böckerna.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...