tisdag 24 november 2015

Afternoon tea

Jag har aldrig varit i London men av någon underlig anledning längtar jag dit. Jag har varit i Brighton en gång för (tror det var) 33 år sedan hos min dåvarande brevvän. Så jag lockas till engelska saker nu. Det kan vara alla engelska deckare som jag tittar på hela tiden. Morden i Midsommer till exempel. När maken och M var på fiskekryssningen så bad jag dom köpa en burk med godis till mig. Jag ville bara ha godisburken för den såg ut som en engelsk telefonkiosk. Godiset var gott också så det var ju en fördel. Jag tänkte göra ett hål i burken och använda den som spargris istället för fågelholksspargrisen som jag gjorde. Den är också fin men som sagt var den är inbrottssäker.
Telefonkiosken var redan tänkt att använda som spargris då den redan hade öppningen i locket visade det sig. Den är så fin där den står på byrån i sovrummet. =) För några veckor sedan bjöd mamma mig och M på förmiddagste i afternoon tea anda. Hon hade handlat scones, marmelad och clotted cream i en engelsk affär som fanns inne i stora staden. Jag tänkte också bjuda på afternoon tea (eftersom jag som sagt var dras till England och London av någon underlig anledning) så jag och L samordnade ärenden och tog bilen in till stora staden igår. Förutom en affär där vi köpte mammas sista julklapp så gick vi till Kina affären och köpte en stor burk bambuskott. Sen gick vi till den engelska butiken. Jag tror jag är kär. Det enda jag köpte dock var scones och marmelad, clotted creamen var slut. Så i söndags har vi avnjutit en afternoon tea tillsammans med mamma. Sconsen kostade en del så det blir mycket billigare att baka själv. En annan fördel är att man slipper förpackningen, vi försöker minska på både restavfallet och sakerna till återvinningen. Jag har bakat scones i mina dagar men jag gör alltid stora som man bryter isär. Det här var små runda. Mycket enklare att hantera än dom stora (lika smuliga också). Så nästa gång det vankas afternoon tea ska jag baka egna scones. Jag vill dock ha någon sorts form till dom. En muffinsform har jag kommit på borde funka bra.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...