tisdag 24 november 2015

Miljövänliga zero waste julklappar

Jag är praktiskt taget klar med alla årets klappar. 3 till ska göras och en matklapp ska köpas. Sen ska jag köpa morfars julklapp också. Jag hittade en lista på miljövänliga julklappar och tänkte att den kunde kombineras med Beas zero waste klappar.
Upplevelser: Ger inga saker att förvara eller skräp att slänga. Kan kosta allt mellan gratis och massor (makens 50 års present som redan är fixad gick på över 3000 kronor). Här får man välja lite mellan vad mottagaren gillar att göra. Om man vill följa med eller om mottagaren ska gå själv eller med någon annan. Svärmor och svärfar fick biljetter till Allsång på Skansen en gång. L ska få biljetter till melodifestivalen när hon fyller nästa år. Mamma ska också få en upplevelse, den ska jag dock se till att jag får följa med på. =) En kurs i något är också en form av upplevelse.
Tjänster/presentkort (finns med på båda listorna i lite olika tappning): Massage (har jag gett bort flera gånger) på massageskolan inne i stora staden. Hårklippning. Städning. Fönsterputs. Presentkort på matbutiken som personen brukar handla i.
Digitala gåvor/tidningsprenumerationer: Bea förespråkar digitala gåvor som t ex Netflix eller Spotify. Medans Kort om samhället tycker att man kan ge bort en tidningsprenumeration eller köpa en bok. Dom tycker också att man kan ge en digital gåva i form av t ex Readly.
Förbrukningsvaror/matvaror/saker som ändå skulle köpas: Det kanske inte är så kul att få en bal med toapapper men då slipper man ju köpa det själv. Mat går oftast hem då alla äter. Vi t ex unnar oss inte viss mat så vi är glada när vi får dom som klapp eller present. Har mottagaren något som gått sönder och behöver ersättas? Då kanske det kan bli en bra klapp.
Välgörenhet: Vi skänker till välgörenhet istället för att skicka julkort. På morsdag brukar jag få att barnen P skänkt pengar till diverse välgörenhetsorganisationer. Jag blir väldigt glad för det men alla kanske inte blir det. Jag vet t ex inte vad min morfar skulle säga om jag sa att jag planterat ett träd i Afrika istället för julklapp till honom.
Göra egna klappar: Funkar bara om man är tillräckligt bra på något. Svärfar får kuponger på hembakt bröd i julklapp av oss varje år. Problemet där är bara att både han och vi brukar glömma ge honom en brödpåse ibland.
Andra hands saker: Går alldeles utmärkt att ge. Jag försöker alltid fixa vissa klappar och presenter begagnat.
Pengar: Går alltid åt och brukar gå hem hos dom flesta.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...