fredag 25 december 2015

Julen 2015

Lite annorlunda julfirande mot normalt men ändå helt vanligt. Pappa saknades otroligt mycket. Vi var dock 4 till runt matbordet då makens mamma, pappa, syster och systerson kom och åt med oss.
Granen klär vi alltid dagen före julafton så också i år. Jag hade köpt en toppängel som skulle sitta i toppen men hon var alldeles för stor så det fick bli vanliga stjärnan. Ängeln står på golvet till höger om granen. På morgonen åt vi risgrynsgröt som vanligt. Som vanligt hade vi ställt ut en skål med gröt till tomten. Vi hade även lagt ut lite morötter till tomtens renar.
Maten var samma som den brukar vara, nästan. Vi hade brysselkål och tre sorters lax istället för en. Sen hittade jag rödbetor i kylen som vi fick av M för ett tag sen som jag kokade upp till julbordet med. Dopp i grytan gillade min pappa och jag men det ville jag inte ha någon i år eftersom det skulle göra för ont efter pappa då.
Efterrättena var också samma som dom brukar vara. Fruktcocktailen (L:s favorit) syns inte på bilden.
Till Kalle Anka blev det godis och kaffe. Ingen ville ha kaffebröd. På bilden är nougatgodisar, ischoklad och marsipankulorna. Lakritskulorna var en hit men alla kulor tog nästan helt slut så det ska göras nästa år med. Jag brukar göra dom men i år var det smaksatt marsipan så dom var mycket godare än vanligt.
Julklappar var det en hel del. M blev väldigt glad för sin Airfryer. L gillade sitt Sims4 bäst. Maken blev jätteglad för sin whiskyprovning. L och jag fick varsin saltstenslampa av mamma. Jag önskade det till oss. På bilden är min. Skolböckerna ligger tyvärr där också. Inget jullov för mig inte. Det var bara en liten del av alla klapparna både som vi gav och som vi fick.
Idag har vi varit till mamma och ätit. Som vanligt fick hon en burk med hemgjord julgodis istället för julblomma.
Av S fick jag Piff och Puff. Jag har önskat mig dom i flera år och nu sitter dom så fint i granen. Från oss alla till er alla en riktigt God Jul.

1 kommentar:

Anonym sa...

Meen va gulligt med piff o puff! får man fråga var de är köpta? habegäret slog till:) god fortsättning! Pia

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...