tisdag 1 december 2015

Kvitton, 86 kilo och adventskalendrar

Häromdagen när jag var till tandläkaren och till det ekologiska konditoriet frågade båda om jag ville ha kvitto. Jag som inte gillar skräp tackade nej. Tandläkaren frågade även om jag ville ha en tidlapp med den nya tiden på. Det tackade jag också nej till. Dels lyckades jag komma ihåg tiden tills vi kom hem. Dels skickar dom alltid ett sms några dagar innan för att påminna om tiden. 1,5 miljarder (MILJARDER!!!!) kvitton skrivs ut varje år bara i Sverige. Många av dom hamnar direkt i papperskorgen efter inköpet är gjort. En undersökning som YouGove gjort (jag svarar på undersökningar där men inte på den) visar att 28 % av svenskarna vill ha digitala kvitton istället. Ungefär lika många vill ha kvar papperskvittona. Resten, alltså mer än hälften svarar att det inte spelar någon roll. Kvittona som skriva ut bara i Sverige motsvarar 60.000 träd. Helt sjukt.
En annan sjuk grej är det blir 86 kilo avfall efter tillverkningen av en mobil. Förra året bara i Sverige köptes över 4 miljoner nya mobiler. Det blir en hel del avfall efter tillverkningen av dom. Vad hände med den gamla mobilen kan man ju undra? Behövdes alla dom nya mobilerna eller var det bara en sak som man ville ha? En bärbar dator toppar avfallslistan vid tillverkningen med 1200 kg avfall/bärbar dator.
1 december och dags för adventskalendrar. L och jag har tänt ljus och tänkt på pappa och Sara. L har tv kalendern också men chokladkalendern har vi skippat i år. Jag har tre kalendrar, fast ingen som man kan ta på. Jag är med i en Antistresskalender på FB. Uppgiften idag var att andas in och dra upp axlarna till öronen - andas ut samtidigt som man sänkte ner axlarna, upprepa övningen under en minut. En Träningsjulkalender också via FB. Där skulle man knäböja 50 gånger med händerna på huvudet. Sen kollar jag in miljötipsen på miljönären. Där stod det att om alla svenskar återvann sina kapsyler så skulle dom räcka till 2200 bilar. Finns det ens glasflaskor med kapsyler att köpa fortfarande? Dom flesta bryggerierna och affärerna har tagit bort backarna och tycker att man ska köpa pet flaskor eller burkar. Petflaskor är plast som inte går att återanvända hur många gånger som helst. Glas däremot kan återvinnas hur många gånger som helst. Så glas är bättre ut miljösynpunkt än pet flaskorna.
Mamma fick en tekalender av mig. Hon skulle få den när hon fyller men fick den i förskott eftersom det var första december idag. Temuggen är gjord av en bit tapet som jag målade röd. Tepåsarna klistrade jag dit med tejp.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...