torsdag 10 december 2015

Lite tummen ner, förpackningar och dilemma

Häromdagen på morgonen ringde en försäljare till mig från Egmont. Han tyckte att vi skulle teckna en prenumeration på Min häst. Jag tecknade en prenumeration på Min häst för ungefär en månad sen som L ska få i julklapp. Så tummen ner till Egmont som inte har koll på om man redan prenumererar på tidningen dom ringer om eller inte. Så jag skickade ett mail till dom:
Hej. Nu på morgonen ringde en säljare från Egmont till mig som ville att jag skulle teckna en prenumeration på Min Häst. Jag tecknade en prenumeration på Min häst för ungefär en månad sedan via webben så vi prenumererar alltså redan på den tidningen. Så för det första tycker jag att ni borde ha koll på om den ni ringer till redan prenumererar på tidningen ni ringer om eller inte. För det andra så tecknar jag aldrig en prenumeration via telefonen. Jag går alltid in via webben och tecknar prenumerationer som jag vill ha. Så kan ni vara snälla att ta bort er från era telefonlistor. Tack och ha en bra dag S. Det har nu gått 3 dagar och Egmont har fortfarande inte svarat. Dom har däremot ring min mobil (dagen efter dom ringde hemtelefonen) och erbjudit mig min häst där med.
För att leva lite mer enligt zero waste måste man se över vilken sorts förpackningar som kommer in i hushållet. Vi äter rätt mycket Quorn. Vi äter vegetariskt en gång i veckan och Quorn är lätt att variera och lätt att laga. Mest gillar vi strimlor, färs och filéer. Alla dom tre kommer i plastförpackningar. Några andra quorn produkter ligger i kartonger så för några veckor sedan skrev jag till Quorn och sa att jag önskade att dom la fler av sina förpackningar i kartonger. Jag fick ett jättetrevligt svar om att dom skulle lämna över mitt brev till produktavdelningen. Men att plasten gick att återvinna.
För rätt länge sen när jag var mer inne på gratissaker och nästan nappade på allt som var gratis tecknade jag en prenumeration på Smaka som är Arvid Nordqvist reklamblad/tidning kan man säga. Idag fick jag ett nytt blad. Jag skrev då ett mail till Arvid Nordqvist:
Hej. Jag får erat blad Smaka i brevlådan och jag skulle vilja säga upp prenumerationen. Om den finns som epost variant så skulle jag vilja ha den istället. Annars kan det vara ett tips att prenumeranterna får välja mellan e-post och vanlig post. Bra för miljön. Ha en bra dag och tack. Arvid Nordqvist håller på med hållbarhetsarbete så ska bli intressant att se om dom svarar.
Jag har två smöraskar. En i glas och en i porslin. Den i porslin tappade jag i golvet så locket har gått sönder (vi har limmat det). Om man gör eget smör (Bregott typ) så använder man smör, rapsolja, salt och vatten. Smörförpackningen är papper. Rapsoljan är hårdplast. Köper man färdigt Bregott kommer det i en plastförpackning. Risken som sagt var när man gör eget är att man kan tappa smöraskarna i golvet så dom går sönder. Alternativet är att köpa en smörask i hårdplast som man lägger sitt egna smör i. Men eftersom vi försöker fasa ut plasten så känns det inget bra. Så just nu köper vi färdigt smör igen.
En förkylning hos först L och sen hos både mig och L har gjort att vissa saker i uppdragskalendern inte blivit gjorda. Vi åkte t ex aldrig och simmade. Vi gick inte ut i skogen heller. Jag plockade lite saker till julgruppen när jag var ute på baksidan med Popcorn medans L låg inne med feber.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...