söndag 24 januari 2016

Rensgalen

Jag kan inte sluta rensa. Hela lördagen (nästan ett ont knä gjorde att jag hade begränsad rörlighet och fick sitta still med jämna mellanrum) rensade jag och rensade ännu mer. Maken åkte iväg med ett lass till till Erikshjälpen och tippen fick ett besök idag med en hög med grejer. Det började med att jag tyckte att det skulle vara kul att kunna använda bastun igen. I bastun stod det massor av banankartonger - fulla banankartonger + en massa påsar fulla med grejer + en massa lösa grejer som inte fick plats i påsar eller kartonger. Förra veckan försvann en banankartong ut. Det ville jag slå med två kartonger den här veckan - det försvann ut 4 banankartonger + alla påsar + en hel del löst. =) + dom två banankartongerna med maskeradkläder som L och jag lämnade in i fredags till second hand affären som säljer begagnade barnsaker. Nu är det bara en hel del löst (stora saker bland annat en chippingkorg och en gammal svagdricksflaska), en hög med saker som ska bytas/säljas/skänkas bort nästa vecka och 2 banankartonger kvar i bastun. Sen att det ligger saker som väntar på att komma bort i lekrummet, hobbyrummet och kontoret det är en annan sak. Dom får ju plats i bastun nu om inte annat.
När bastun var klar och en hel del grejer utlagda som skänkes och säljes så fick jag för mig att jag skulle rensa (skräp)skåpet i köket. Ett skåp som är fullt med det mesta mellan himmel och jord. Barnen P:s finserviser, partytillbehör (tutor, ballonger, sugrör, girlanger mm), mediciner, alla presentkort, såpbubblor, rökmaskin och ballongdjurssaker är bara några av sakerna i det skåpet. Allt stod huller om buller. Våra små och stora skålar står där med. Varje gång man skulle ha en skål var man tvungen att plocka ut en massa andra saker först. Det här är skåpet efter (glömde såklart att ta en före bild) och det är en väsentlig skillnad. Det försvann massor ut här med. Det blev till och med plats över så mina extra mediciner som stod i ett annat skåp fick plats här nu.
Både maken och jag är helt fascinerade av antalet saker vi har och framförallt av antalet onödiga saker vi har som försvinner ut hela tiden. Det försvann över 6000 saker ut förra året och bara i januari i år har det försvunnit ut 501 saker. Då är varken maken eller jag några shoppare. Enda gången vi handlar något är när vi behöver ha något. Jag har ju smårensat hela tiden sen jag upptäckte Feng shui för flera år sedan så rensat har vi också gjort förr.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...