måndag 22 februari 2016

Vill ju ha mindre inte mer

Veckans uppdrag hos Förvaringsdrottningen var att rensa barnrummet. Vilket jag gjorde förra veckan så jag valde återigen ett uppdrag från min prioriteringslista. Skor blev det den här gången. Jag gillar inte våran hall. Brist på bra förvaring gör att jackor som inte ska hänga ute hänger ute. Skor som inte ska stå framme står framme. Väskor och gympapåsar hänger framme ivägen. Vi har en liten garderob. Från början var det ett linneskåp som stod i köket. När vi tog bort den garderobsraden (för hundra år sen) flyttade alla garderober utom en ner i källaren. Där förvaras vinterkläderna på sommaren och tvärtom på vintern. I linneskåpet satte vi en stång för att kunna hänga jackor som behövs just nu men inte är den jackan vi använder. På hyllorna förvarar vi väskor, Popcorns saker, skotorkar, motorvärmarkablar och en massa andra saker. Skåpet är proppfullt men ändå får inte alls som vi skulle vilja ha plats med plats. Alltså behövs mer större förvaring i hallen. Inte alls! Tunnelseende kallas det. Vi har tänkt mer större förvaring så länge att vi inte tänkte på att vi kan flytta om, då blir hela garderoben överflödig helt plötsligt. Rent krasst är inte stegen ner i källaren för att hämta extrajackan så många heller.
En rejäl genomrensing blev det. På bilden är skogarderoben. En garderob som står i hallgången och inte i den lilla hallen (det var den garderoben som vi numera har tagit bort). Min mobil tar inte så bra bilder när det är mörkt så förlåt för den taskiga bilden. Innan hängde det två skohyllor. Nu fick skorna plats i en hylla. Så den andra hyllan ska ges bort. Där den hängde hänger numera jackorna som hängde i lillhall garderoben.
På hatthyllan står det fyra lådor. När M och S bodde hemma var en låda makens och min. En L:s, en M:s och en S. I lådorna har vi mössor, vantar, kepsar, små paraplyer och lite annat smått och gott. När M flyttade fick maken och jag varsin låda. S saker bar jag ner i källaren så den fjärde lådan är numera Popcorns. = en låda tom i garderoben. Skotorkarna ligger bland skoputsarsakerna. 3 regnponchos ligger där dom gör mest nytta i min bil (maken hade redan 3 stycken i sin bil). L:s ryggsäck som hon inte använder ligger bland extra väskorna i källaren.

Det gjorde att följande försvann ut:
9 par skor och stövlar som L vuxit ur/jag inte använder gett till en hjälpgrupp.
1 jacka som L var för stor för som dragkedjan var sönder på gett till Röda korsets deponi.
1 jacka som L var för stor för gett till Myrorna.
1 morgonrock som L vuxit ur gett till Myrorna.
2 sittunderlägg från Ikea som är stor runda i frigolit = dom går inte ner i någon väska = vi har aldrig använt dom (vi köpte dom när M och S var små) gett till Myrorna.
2 regnponchos gett bort.
1 motorvärmarkabel som var till M:s gamla bil lagt i elektronikåtervinningen.
5 par av makens skor som var sönder (varför har han sparat dom?) gett till Röda korsets deponi.

Garderoben i lillhallen och den ena skoförvaringen är ute som skänkes. Förhoppningsvis försvinner dom också snart.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...