söndag 20 mars 2016

Uppdrag vecka 12 - vårstäda

Uppdraget den här veckan hos förvaringsdrottningen är att välja ett område som man ska vårstäda. Jag valde att tvätta fönster. Bara häromdagen tittade jag ut genom tvrumsfönstret och såg att det var jättesmutsigt. Solen sken rakt in så smutsen syntes extra tydligt. Jag passade även på att byta gardiner i alla rummen. Alla rum har två gardiner (köket har tre - en julgardin också). Så jag byter gardin vår och höst.
Idag kom jag ihåg att ta en före bild. Jag tog bara kort på ett av fönstren. Sovrumsfönstret.
För att spara på pengar och sopor så tvättar jag antingen med en mikrofiberduk avsedd för speglar och fönster eller (vanligast) med vinäger. Jag fyller en hink med vatten, har i en skvätt vinäger (hemgjord jag har en vinägermamma så när vinägern börjar ta slut gör vi ny), blöter en svamp i vattnet som jag stryker på fönstret, drar med en fönsterskrapa. Mellan varje skrap torkar jag av bladet med en kökshandduk. Jag torkar även av runt fönstret med handduken. Jag kunde då inte låta bli att rensa bland gardinerna.
1 par hamnade direkt hos Röda korsets deponi (2 längder).
1 par la jag ut som skänkes, vill ingen ha dom innan nästa gång vi ska till Erikshjälpen så ger jag dom dit. Det var också två längder, det var dessutom två omtag.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...