måndag 28 mars 2016

Uppdrag vecka 13 - ordning bland kvitton

Den här veckans uppdrag hos förvaringsdrottningen är att rensa bland sina kvitton. Vi lägger alla kvitton i en papperslåda i köket. När jag tycker att det blir för många så eldar jag upp en hög. För ett tag sen skaffade jag en plåtlåda som jag la alla kvitton i. Dom hade en förmåga att sprida sig i hela lådan bland alla papper så nu ligger dom mer lättåtkomligt. Jag har inget system utan dom ligger huller om buller i lådan. Jag som är ekonomisk skäms när jag skriver att jag aldrig räknar ihop kvittona och skriver upp hur mycket vi handlar för i varje kategori. Matkvittona ligger på en annan plats och dom har jag stenkoll på hur mycket vi handlar för. I budgeten skriver vi bara alla räkningar + maten, inte alla andra utgifter.
För att få lite bättre ordning och för att kunna räkna ihop varje månad för sig så är nu varje månad uppdelad för sig med hjälp av gem. Jag vill inte ha fler pärmar (jag vill ha färre än vad jag har idag). Jag vill inte ha fler måsten heller - att nu måste jag sätta in kvittona i pärmar. Suck! Det räcker med alla papper som blir som jag sätter in i pärmar med mer eller mindre jämna mellanrum. Tråkigaste sysslan in världen nästan. Jag försöker dra ner på antalet papper och pärmar så mycket det bara går men gamla papper hänger kvar. Vi har e-faktura eller autogiro på det mesta som går men innan vi skaffade det dom papprena hänger fortfarande kvar. Jag sparar alla papper i ungefär 3 år.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...