lördag 9 april 2016

Att ha eller inte ha det är frågan

Jag har börjat göra eget smör igen vilket gör att jag använder min matberedare minst en gång/vecka. Förut använde jag den när jag vispade grädde eller maränger. Gjorde pajdeg eller mördeg. När jag rev ostkanterna till ost eller dom torkade brödkanterna till ströbröd. Kanske en gång/månad max. Bilden är lånad från Bosch men var den maskinen jag hade men med fler tillbehör.

Idag fick jag för mig att jag skulle experimentera med att göra en cheese cake. Jag har ett recept där man använder philadelphia ost. Jag fick 2 av typen philadelphia ost av M för ett tag sedan med smak av choklad. Jag tänkte alltså prova att göra choklad cheese cake. Det är en massa vispande så jag plockade fram matberedaren. Jag har en vispplatta till den så det tar bara någon minut att vispa marängsmeten eller grädden. Jag började med att vispa äggvitorna till skum och mitt i vispandet hostade maskinen till och dog. Maken plockade isär den och försökte laga den men det gick inte. Det var bara att plocka fram elvispen och det gick ju det med. Till och med veckans sats av Bregott gick att vispa med elvispen. Det fick mig att börja fundera på om jag verkligen behövde ha en ny matberedare. Min första tanka var nämligen att jag skulle efterlysa en begagnad. Bregottet gick som sagt var jättelätt att göra med elvispen. Marängsmet och grädde då funkar också elvispen. Dom enda gångerna det kan bli lite jobbigare och krångligare är när man river en jättesats ostkanter och smular en jättehög med torkade brödkanter. Jag har rivjärnet men mina knogar gråter bara jag tittar på knogjärnet. Jag river mig alltid när jag använder det. Mina fingertoppar var konstant nästan av när vi hade en mandolin så den gav vi bort. Jag river ost och brödkanter kanske varannan månad vilket gör att jag kanske kan få låna mammas maskin eller så får maken riva. Eller så river vi ost varje gång vi behöver ha det och gör en potkäs av ostkanterna. Det kan till och med vara en bra present till någon som gillar det och som fyller "snart".
Så maken och jag tog beslutet att ingen ny maskin (ingen begagnad heller) ska köpas förns vi märker att vi verkligen behöver ha en.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Ett litet tips, jag använder en mandelkvarn att riva brödkanter med och även att riva ost, det finns ju olika rivskivor till den också. Testade det efter att min matberedare också gav upp för några år sedan och har fortsatt.


Hälsningar EJA

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...