tisdag 5 april 2016

Shopping/handlingsrunda

Sist jag var och handlade förutom mat var när L och jag var på det stora köpcentret på andra sidan stora staden. Jag skrev om den turen här för att visa att vi inte handlar så mycket saker (knappt några alls). Nu har vi varit på en handlingsrunda till. Den här gången höll vi oss i centrala delarna av stora staden (och i utkanten). Alla affärerna (utom en) var planerade. Vad vi skulle köpa var inte direkt planerat, men ungefär.
Första stoppet var Ekobutiken. Där skulle vi handla lite frukt, jordnötssmör och nötter. Det vi köpte var:
En klase ekologiska bananer.
En ekologisk ananas.
En ekologisk ingefära.
En kartong med ekologisk spenat.
1 burk Kung Markattas jordnötssmör.
Cashewnötterna var helt slut så det blev inga nötter.

Andra stoppet var the English shop. Jag och mamma dricker afternoon tea ofta på söndagar och jag hade slut på clotted cream, marmelad och scones. Scones kan man baka själv och det skulle vara bättre ur zero waste synpunkt men jag får dom aldrig att bli bra så jag väljer att köpa dom.
4 burkar marmelad.
2 paket scones.
3 små burkar clotted cream.
3 små burkar med löste.
L ville ha engelsk godis vilket hon fick.

På vägen tillbaka till bilen gick vi förbi Röda Korset där vi slank in (den oplanerade affären). Vi köpte inget där.

Tredje stoppet var Lager 157 då L behövde ha en ny vårjacka. Jag trodde att jag hade alla hennes kläder men hittade bara en jeansjacka som L inte ville ha. Jag hade siktat in mig på en jacka som var på rabatt men färgen som fanns kvar gillade inte L. Vi köpte inget i affären men när vi kom hem gick jag ut på nätet och beställde jackan i rätt färg. Jag köpte då också ett par svarta byxor till mig som kostade 100 kronor och en skjorta till maken som kostade (läs och häpna) 0 kronor.

Fjärde stoppet var Erikshjälpen. Jag har en lista med saker som jag vill köpa. Kaffekoppar (fick jag gratis på kvällen sen). En termos (den gamla läcker). En speciell adventsljusstake, en kakburk med tre våningar (vann en på Tradera igår) och ett rosarium med en blomma. Den enda som vi hittade var en termos. Jag köpte dock en golfspelare i keramik som jag ska lägga på pappas grav och L fick en liten prydnadsundulat också i keramik som ser ut som Sky (den kostade 5 kronor).

Det var allt.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...