onsdag 6 april 2016

Veckans sparade pengar

1 Fick en bukett rosor i present av Plantagen.

2 Maken extrahandlade lite mjölk och passade då på att köpa gratis pålägg och gratis yoghurt.

3 Gjorde blomkålsmos, stekta morötter och fläskkorv till kvällsmat onsdag. Fick då en massa blomkål över. Gjorde grönsaksdipp med blomkålsbuketter, morots- och gurkstavar och dipp på gräddfil (hade i kylen) och hemgjord sweetchili sås.

4 Blev morötter och blomkål över efter vi dippat klart så torsdag kväll gjorde jag stekta morötter och blomkål (jättegott, stek i smör tills dom blir mjuka, strö över flingsalt och dill) som grönsak till carbonaran.

5 Hade slut på äppelcidervinäger och låg några ledsna äpplen i fruktskålen så en sats äppelcidervinäger är gjord.

6 Hade slut på smör att bre på mackan så vispade ihop en sats med eget Bregott. Ur zero waste synpunkt och om man vill plastbanta så är eget Bregott grejen att göra. Bregott som man köper kommer i en plastask. När man gör eget Bregott använder man 4 ingredienser. Smör (papper), vatten, rapsolja (glasflaska) och salt (kartong). Ur ekonomisk synvinkel blir det billigare än köpt Bregott med dyrare än dom billiga lågprissmören. Som inte ens borde få kallas smör.

7 Fick 6 kaffekoppar med fat helt gratis. =) Jag gav bort våra kaffekoppar och fat då jag tyckte dom var för stora och ville ha mindre. Jag tänkte skaffa mindre koppar sen var det en som skänkte bort dom och jag fick dom. =) Karma kallas det.

8 L och jag åkte på en shoppingrunda i lördags. Vi visste ungefär vad vi skulle köpa men inte allt. Därför shopping istället för handling. Vi besökte bland annat Lager 157 där dom sålde vårjacka till L för 157 kronor. Normalpris 300 kronor. Fanns dock bara en färg kvar som L inte ville ha så när vi kom hem gick jag in på nätet och beställde den rätta färgen. Jag hittade då en skjorta till maken som dom sålde för 0 kronor. =0 Ångrar att jag bara köpte en.

9 Gav en ask med gatukritor till skolans fritids och fritidsfröken som är L:s gamla blev så glad att hon gav oss en massa kläder efter hennes dotter till L.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...