tisdag 31 maj 2016

Uppdrag vecka 22 - rensa i bokhyllan

Uppdraget den här veckan hos förvaringsdrottningen är att rensa i bokhyllan. Jag brukar nästan aldrig köpa saker och köpa saker spontant men när det gäller böcker så har jag väldigt svårt att låta bli. Jag har blivit mycket bättre dock och försöker låna dom på biblioteket först. 9 gånger av 10 visar det sig att boken "jag bara måste ha" inte var värd att ha. Jag har dock en förkärlek för amerikanska sparböcker, böcker om simple living och minimalism. Vilket tyvärr inte finns att låna på biblioteket så dom brukar jag köpa. Jag köper dom begagnat via Amazon.
Våran bokhylla är begränsad så när den är full och jag har skaffat nya böcker är det en in en ut som gäller. Kom ihåg att ta en före bild idag. I bokhyllan står ju också dessa evinnerliga fotoalbum (har bara lyckats rensa ut två än så länge). På två hyllor står saker som barnen P gjort. En hylla är full med gamla 5 böcker sen mamma och jag var små. Jag har även en hög med Lotta böcker som jag skulle vilja få in (eller om jag gör mig av med dom, L gillar inte att läsa och om hon vill läsa dom finns dom på biblioteket). En halv hylla står mina skolböcker på. Bara den förbaskade uppsatsen blir godkänd så ryker nästan alla böcker på den hyllan. Några är lånade och ska lämnas tillbaka och några ska säljas eller ges bort. En halv hylla är makens böcker på. Han läser aldrig men vill ändå ha kvar sina Alistar MacLean. En halv hylla är mina Bo Baldersson på som jag har svårt att släppa. Varför vet jag inte. Jag läser dom kanske en gång/år och då kan jag låna dom på biblioteket.
Jag rensade igenom alla böcker. Det är snyggt med färgkoordinerade bokhyllor men jag valde att ställa dom i ämnesordning för att hitta dom lättare. Eftersom Lottaböckerna som låg bredvid hyllan nu står i hyllan så ser den mer full ut. Hyllan längst nere till höger är bara 1/4 full så där finns plats för fler böcker om vi vill. Några böcker försvann ut.
9 hobby och pysselböcker gav bort.
11 Bo Baldersson böcker gav till Erikshjälpen. Jag släppte på dom till slut fast det satt rätt långt inne.
3 böcker som jag lånade av gården där jag jobbade ute för två år sen lämnat tillbaka. Min utbildning var två år och jag skulle få låna alla deras böcker men blev bara tre.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...