söndag 1 maj 2016

Varför sparar man saker man inte vill ha?

Förra året började vi rensa seriöst bland våra saker och över 6000 lämnade det P:ska hemmet. I år har vi flyttat upp ribban en bit till och siktar in oss på att minst 7000 saker ska försvinna ut 2016. Hittills i år har 4556 saker försvunnit ut så målet verkar bli uppnått med råge. Redan 2014 skrapade vi lite på ytan och rensade ut lite saker så inget nytt. Det är helt fascinerande att vi har så mycket saker att rensa ut. Vi bor inte överdrivet stort. 4 rum och kök + källare fördelade på 125 kvadrat. Vissa saker är svåra att göra sig av med av en eller annan anledning. Böcker är en sån kategori för mig. Jag har gjort mig av med alla skönlitterära böcker förutom Bo Balderson. Men dom vill jag ha kvar. Jag läser dom inte så ofta så jag skulle kunna låna dom på biblioteket när jag känner för att läsa dom. Jag har kollat och dom finns där. Om jag var en Bo Balderson bok så skulle jag vilja bli läst oftare än kanske en gång/år. Men ändå kan jag inte släppa dom av någon anledning.
Vissa saker trodde jag att vi behövde ha men efter att saker har gått sönder och vi inte ersatt dom märkte vi att det går alldeles utmärkt att klara sig utan dom.
* Matberedaren gick sönder efter flera års tjänst. Jag trodde att jag behövde ha en ny men beslöt mig för att klara mig utan den ett tag. Det går alldeles utmärkt. Ströbröd fick jag tips om att göra i mandelkvarnen och det funkar jättebra (tack för tipset). Mandelkvarn är för övrigt en sån sak som jag nästan aldrig använder. River gör jag i min moulie jansson som jag fick ärva efter farmor. Enda gångerna jag brukade plocka fram den var när det vankades Janssons frestelse till jul, påsk och midsommar. Den påminner mig om farmor så ytterligare en sak som jag vill ha kvar (och nu alltså använder mycket oftare). Gick alldeles utmärkt att skiva vitkålen till pizzasalladen i den istället för med osthyvel. Smör gör jag med elvispen.
* Kaffebryggaren gick ju också sönder efter inte lika många års tjänst. Går alldeles utmärkt att göra kaffet i presskanna.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...