onsdag 18 maj 2016

Veckans sparade pengar

En lång lista igen. =)

1 Popcorns fästingvakt som vi köpte förra året hade slut på batteri. Så vi böt batteri men det funkade inte ändå. Dumt med batteridrivna saker som går sönder när batteriet tar slut. För att hon inte ska få fästingar köpte jag ett bärnstenshalsband till henne. Det kostade 70 kronor mer men kan inte gå sönder.

2 Jag jämförde priser innan och valde det billigaste.

3 Jag gjorde köpet via Refunder.
4 L och hennes kompis har varit och sett The angry birds filmen. Vi betalade biljetterna (gratis med presentkort) kompisen betalade snackset. Bilden är lånad från sf.

5 Dom hade med 3D glasögon hemifrån så vi sparade 20 kronor/glasögon.

6 Gjorde rabarberdricka som vi dricker som frukostdryck.

7 Gjorde rabarberpaj av resterna från drickan.

8 Det var dags att skriva om ett av huslånen igen. Räntan var 2,72 %. Jag valde 3 årigt och fick räntan 2,01 %. Jag ökade amorteringen med 70 kronor/månad. Jag skulle vilja amortera mycket mer men först ska alla JAK lån bort och solcellerna ska på plats.
9 Jag och L hyrde Snobben the peanuts movie via tv:ns hyrfilmer. Lånad bild.

10 Gjort eget Bregott.

11 L och jag gjorde en shoppingtur till det stora köpcentret på andra sidan stora staden. Vi hade 2 rabattkuponger som vi betalade med. En på 25 kronor på Apoteket och en på 30 kronor på Clas Olsson.

12 Vi samordnade alla affärerna till en tripp för att spara bensin.
13 L fick 26 klädesplagg av en kompis till mig. Ett var en helt oanvänd med prislappen kvar klänning.

14 Fick en rulle med bajspåsar av samma kompis som ovan. Dom var för små för hennes hunds skithögar. Tur man har en hund som bajsar litet.

15 Lagat en av mina strumpor.
16 Efter att vi böt luckor och lådor i köket blev lådorna mindre. Mycket mindre. Besticklådorna som vi hade i är alldeles för stora. Minsta modellen på IKEA (i trä) är också alldeles för stor. Så jag har sytt egna besticklådor av gamla örngott. På bilden är den ena. Jag har sytt en till och funderar på om jag ska sy en eller två till. Det behövs tre stycken med mer styrsel i så dom tänkte jag be maken snickra ihop.

17 Lagat en av L:s linnen.

18 Gjort björklövsvatten som jag tvättade håret med. Jag hade en rätt lång karriär med nopoo. Jag använde tvättnötsschampo i nästan ett år. Håret vande sig aldrig utan såg mer och mer dött och oglansigt ut. Jag började då använda vanligt schampo igen. Men tvättar det var 5:e dag. Jag tänkte prova lite nopoo igen i form av björklöv.

19 Färska björklöv finns inte året runt men jag behöver tvätta håret året runt så en hög med björklöv är plockade och ligger på tork.

20 Lagt potatis att förgro. Lite sent men kom på nu att jag vill odla potatisar i morotslådan som vi hade förra året. Popcorn grävde upp samtidigt som jag planterade så det blev nästan inga morötter.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...