måndag 9 maj 2016

Veckans zero waste

Refuce:
Våran mikro gick sönder och jag vägrar (än så länge i alla fall) att köpa en ny. Det har snart gått en vecka och det har gått alldeles utmärkt att klara sig utan den, lite pyssel är det. I fredags åt vi den vanliga tacon och som vanligt hade jag glömt tina ost - det gick alldeles utmärkt att göra i vattenbad. Skalen lindande vi in i aluminiumfolie (sparade efteråt) och värmde i ugnen.

Reduce:
Förra veckans och den här veckans uppdrag hos förvaringsdrottningen gjorde att en del försvann ut. S kompis har börjat spela golf och ville köpa golfklubbor av oss. Vi hade en tom bag kvar sen jag spelade 1992 och S första juniorklubbor. Det fick mig att rensa igenom S golfbag (hon har inte spelat på 2 år).
28 kompresser och sårtvättar som gått ut slängt.
1 vårtmedel och 1 sårspray gett till apotekets deponi.
2 flaskor sårtvätt som gått ut hällt ut och lagt i återvinningen.
4 förpackningar lagt i återvinningen.
10 ++ kartonger lagt i återvinningen.
5 salvor och tabletter som hade gått ut gett till apotekets deponi.
1 värmehjärta gett till mamma.
2 tomma echinagard flaskor lagt i återvinningen.
5 par av makens strumpor som hade mer hål än strumpa gett till Röda korsets deponi.
Tre av mina trosor som hade mer hål än trosa lagt till Röda korsets deponi (jag köpte tre nya så inget ut).
6 tomma godispåsar från S golfbag lagt i återvinningen.
3 tomma läskflaskor från S golfbag pantat.
1 glas som gått sönder slängt.
1 presskanna som maken hade sönder slängt.
5 kokböcker gett till Erikshjälpen.
50 ++ receptpapper och annat från receptpärmen lagt i återvinningen.

Summa: 125 saker.

Reuce:
L ville ha ett kort på Sky. Vi valde ett som hon tagit med mobilen och skrev ut med fotopapper. Vi satte kortet i en ram som jag hade sparat (jag har fortfarande en hel del saker sparade - det finns mellan 5 - 10 sparade ramar till):
Efter att våran kaffebryggare gick sönder har vi använt en presskanna som vi hade. Häromdagen hade maken sönder den. Vi gör numera kaffe i en melittatratt i porslin som jag hade som prydnad.

Recycle:
Plasten håller sig fortfarande på ungefär en tunna. Så en klar förbättring. Den andra återvinningen håller sig ungefär som den gjort hela tiden.

Rot:
Tulpanerna som jag fick av M bara så där. Svarta vinbärsresterna efter jag gjorde svartvinbärsdricka. Jag försöker använda saftresterna till att göra t ex restsylt eller paj men valde att inte göra det av dom svarta vinbären. En krukväxt som tackat för sig.

In:
Tre trosor till mig för att ersätta tre trasiga. Trosorna räckte inte mellan tvättarna så det var antingen tvätta oftare eller köpa tre nya trosor.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...