fredag 8 juli 2016

Man lockar fler flugor med honung än med vinäger aka en ny familjemedlem

L håller väldigt hårt i sina saker. Hon har dessutom väldigt svårt att plocka undan sina saker. Nu var sminkbordet fullt med saker. Fåtöljen var full med saker och golvet var fullt med saker. Så jag tog ett litet samtal med L. Jag ställde en ledande fråga (det var fel gjort) "har du för mycket saker eller för lite förvaring?". Självklart var svaret för lite förvaring. Jag tycker att hon har för mycket saker men jag tycker också att hon har fel förvaring. Korgbyrån hon har på sitt rum är fin men passar kanske inte i ett barnrum. L håller som jag skrev väldigt hårt i sina saker men hon använder nästan inga av dom så över hälften av sakerna skulle kunna rensas bort. Den andra halvan kanske hon leker med någon gång i månaden eller är av sentimentalt värde (t ex en gammal skolbok). Jag fick en idé så jag tog ett samtal med maken. Som genast nappade på den (förvånansvärt lätt jag behövde inte ens försöka övertala honom, jag sa det och han sa ja). Om L rensar ut minst två pappkassar med saker från sitt rum ska hon få en ny hamster. Buren är kvar, den har varit ute som säljes sen den gamla hamstern dog men ingen har nappat - trots lågt pris (100 kronor). Jag sa förslaget till L som genast hoppade på tåget - även där förvånansvärt lätt. När jag tröttnade och gick därifrån fortsatte hon med en sänglåda till. Det gjorde att en hel hög med saker försvann ut från L:s rum. Förutom dom två pappkassarna med saker så försvann även en massa papper till återvinningen ut.
50 ++ ännu fler skolpapper och böcker lagt i återvinningen.
50 ++ leksaker och mjukisdjur gett till kyrkans loppis.
10 böcker sålt.
3 Barbiedockor, 1 Kendocka och minst 100 ++ tillbehör till dom sålt.
Så nu har vi en herrans massa grejer mindre och en familjemedlem mer. Jag kopierade bilden från L:s instagram. Hon heter Colly och är 9 veckor gammal och en dvärghamster.

1 kommentar:

Esbe sa...

Smart :) hoppas att det blir lättare för henne att hålla ordning nu!

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...