måndag 26 september 2016

Veckans zero waste

Refuce:
Jag prenumererar på två tidningar. Kloka hem och Retro. Nu är båda uppsagda. Efter en koll på stadsbiblioteket finns båda tidningarna att låna där. Man kan till och med reservera dom till sitt eget bibliotek. Inte senaste numret dock, det kan man inte ens låna hem. Jag gav även förslag på att dom skulle ta in Camino. En tidning som jag prenumererat på men sagt upp för ett bra tag sedan men saknar att läsa.

Reduce:
Innan veckans utsaker är räknade har 6723 saker lämnat det P:ska hemmet i år. Jag skulle sortera in 3 månaders samling av räkningar och andra papper i pärmar och passade då på att storrensa pärmarna. Vi har numera dom flesta räkningarna, lånen, försäkringar osv på efaktura. Så efter att jag storrensat pärmarna blev flera av pärmarna halvfulla. Vissa pärmar satt papper från 2013 och framåt i så blev massor massor ut.
12 smycken gett bort.
1 smyckeskrin gett till en kompis dotter. Mindre smycken = mindre skrin behövs.
300 ++ papper eldat upp.
20 ++ broschyrer och andra inte "hemliga" papper lagt i återvinningen.
3 pärmar och 1 register som blev tomma efter pappers rensningen gett till Erikshjälpen.

Summa: 337

Det magiska 7000 är nu uppnått med 7060 saker ut. Men som jag skrev i ett annat inlägg - nu då? Vad är nästa steg? 8000 saker ut?

Reuce:
Fick en kaffeburk av mamma.
Gör äppelte av äppelskruttarna.
Har köpt bananer som motvikt till alla äpplen. Sparar bananskalen och ska göra banante av dom.
Gjorde kalkpulver att äta av äggskalen efter ostkakan. Sparar alla äggskal som blir och ska göra mer kalkpulver.
Har startat en lånegrupp i byn med omnejd. Meningen är att man ska kunna låna saker av varandra istället för att köpa nya saker.

Recycle:
Plasten håller sig (tyvärr) på samma nivå. Tidningarna var det dock bara botteskyla i fast pappersrensningen ovan.

Rot:
Äpplena efter att jag silat av äppelvinet.
Skalen och kärnorna efter att jag gjort falsk ostkaka.

In:
2 par högklackade skor köpta på Erikshjälpen.
1 kaffeburk fått av mamma.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...