måndag 10 oktober 2016

Veckans zero waste

Refuce:
Vägrade köpa eller använda engångsartiklar på makens och min weekendresa till Stockholm.

Reduce:
1 välkommen skylt som jag gjort för 100 år sen med familjen P på eldat/slängt.
1 badanka gett bort.
4 stolar, 1 bord och 4 dynor gett bort (utegrupp).
4 påslakan och 4 örngott gett till Erikshjälpen.
1 plastblomma som sett bättre tider (den fällde alla blad) slängt.

Summa: 20 saker.

Reuce:
Mailade kommun och frågade om dom kan starta en fritidsbank. Det var en på gång att starta i Medborgarskolans regi men den blev lagd på is efter ett tag. "Hej.
Igår i X stod det om att Xs kommun hade startat en fritidsbank. Ett ställe där man kan låna sport- och fritidsutrustning gratis. En jättebra tjänst ur miljösynpunkt. Jag hade önskat att den hade funnits när mina barn var små. Många friluftsdagar fick dom stanna hemma för vi hade helt enkelt inte råd att köpa skridskor och skidor. Jag sökte lite om det fanns i X och hittade att det startat i Medborgarskolans regi men att det hade lagts på is igen. Jag undrar varför X kommun inte går in och startat en fritidsbank precis som X kommun har gjort? Tack för svaret och ha en bra dag". Kommunen svarade att det var på gång att olika idrottsklubbar i länet skulle starta en. Bra men inte helt optimalt tycker jag.

Recycle:
Tidningarna har blivit fler av den enkla anledningen att vi ärver min mammas dagstidning och lägger den i återvinningen efter att vi läst den. Hennes pappersinsamling har säkert minskat å andra sidan.

Rot:
Bara dom vanliga skalen och skrottarna. Som har blivit mindre eftersom jag gör te av bananskalen och äppelskruttarna och kalkpulver av äggskalen.


In:
Maken och jag tog som skrivet var en weekendresa till Stockholm. Det enda vi köpte förutom saker på Saltå kvarn och Paradiset (bara mat och snacks) var en muminmugg till mig. Jag samlar som skrivet var på muminmuggar och går man då förbi en muminaffär i gamla stan så "måste" man ju bara köpa en mugg till.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...