måndag 24 oktober 2016

Veckans zero waste

Först svar på kommentarer om äggskalskalk. Jag var lite otydlig där. Äggskalskalk är kosttillskott av kalk om man behöver det. Som kvinna är det lätt att bli benskör och då kan ett tillskott av kalk vara bra. Speciellt om man som mig inte dricker mjölk (jag får ont i magen då).

Refuce:
Vägrade att se röran på M:s rum (S rum egentligen). Han flyttade in i somras och banankartongerna och påsarna som jag inte plockade upp i somras är fortfarande oupp-packade. Så jag packade upp dom med "ivriga" hejarop av M (han sa mest va jobbig jag var). Han är inte den mest ordningsamma personen i världen och det syntes på innehållet i vissa av kartongerna och påsarna. Det syntes även på flera av kartongerna som jag packade upp i somras.

Reduce:
Jag skrev aldrig S saker som vi flyttade till ett hyrt förråd (M:s hela lägenhet får inte plats i ett rum så han hyr ett förråd) i somras när M flyttade in. M:s saker kom in så jag trodde det gick på ett ut. Efter att ha packat upp 5 banankartonger och flera påsar åt M så kommer jag räkna M:s saker som ut. Alltså dom som jag rensade ut. Som jag skrev ovan så är han inte världens mest ordningsamma person och det syntes på innehållet i vissa kartonger.
1 tårthållare gett till Erikshjälpen.
1 papperskorg (mindre sopor mindre papperskorgar behövs) gett till Erikshjälpen.
Tre bhar som har sett bättre tider gett till Röda korsets deponi (tre nya in så inget ut).
1 plastblomma gett till Erikshjälpen.
10 av M:s gamla golfklubbor gett bort (M och S har fortfarande kvar alla sina golfklubbor här, även när M hade flyttat hemifrån var dom kvar här. Både gamla och nya klubbor).
Minst 50 reklamblad från M:s rum lagt i återvinningen. Han hade inte en nej tack till reklam skylt och hade sparat ALL reklam från maj fram tills han flyttade. Om det snittar på 5 blad varje gång så blir det minst femti stycken.
Minst 20 kvitton och gamla lönespecar och andra papper från M:s rum eldat upp.
En låda med minst 20 gubbar, tanks och flaggor från M:s rum gett till Erikshjälpen.

Summa: 103 saker.

Reuce:
Massor med idéer på saker som ska göras om men behöver hjälp med dom flesta från maken som aldrig får tummen ur.

Recycle:
Vi böt storlek på kartongen som vi samlar pappret till återvinningen i till en liten. Den andra hade bara bottenskyla. Fel vecka att göra det på, den blev överfull efter all återvinning från M:s rum.

Rot:
Päronen efter att jag gjorde päronmust.

In:
3 nya bhar.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...