måndag 14 november 2016

Veckans zero waste

Refuce:
Vägrar ge en massa saker som klappar i år. Minimerar antalet saker och siktar in mig på upplevelser och mat. L ska t ex få bli marinfadder via WWF. Min morfar och farbror ska vi bjuda på julbord innan jul (kostar 495 kronor/skalle men det är det värt).
Vägrar att köpa chokladpuddningspulver utan gör egen. Bjöd hela tjocka släkten (nästan) på kalkonmiddag (gjord i crockpoten - jättegott och superenkelt) och bjöd på chokladpudding till efterrätt, tyvärr fick den en bränd bismak för den jä**a mjölken ville inte koka sen ville den koka över.
Vägrade använda pappersservetter på kalkonmiddagen utan plockade fram tygservetter. Fast jag har pappersservetter så jag kan sälja. Vart dom kommer ifrån vet jag inte, dom måste föröka sig i skåpet.
Vägrar att köpa fler dvd filmer. Vi kan titta på dom via Netflix eller Viaplay eller hyra dom. Såg Tintin och Enhörningens hemlighet på viaplay tillsammans med maken och L som familjemys söndag kväll.

Reduce:
Har kommit igång med aktiv rensning igen. Syrummet, städskåpet, tvättstugan och presentskåpet blev det i steg ett. Målet är att förrådet, dvdfilmerna och L:s rum ska rensas den här veckan.
1 förkläde för barn gett till Myrorna.
2 symönster gett bort.
3 tvättnötsrecept (använder tvättboll) lagt i återvinningen.
2 presenter som legat i presentskåpet hur länge som helst gett till Erikshjälpen.
1 akvarium som läckte gett bort.
1 lampa gett till Erikshjälpen.
1 maskeraddräkt gett till Erikshjälpen.
2 maskeraddräkter gett bort.
8 matlådor i plast som hängt kvar med mat i sig i frysen gett bort.
1 tryckkokare som läcker gett bort till en som ville laga den. Jag har kommit på att slökokning är bättre än snabbkokning.
1 lergryta gett bort.
2 tandskydd slängt (maken och jag köpte för att ha när vi sov men kändes som om vi skulle kvävas).
2 fodral till ovanstående tandskydd lagt i återvinningen.
1 skål gett till Erikshjälpen.

Summa: 28 saker.

Reuce:
Gjort tändrosor av äggkartonger och ljusstumpar.
Fick ett skott av en paraplyaralia som jag planterade i en tom gräddfilsburk. Har nästan inga innekrukor längre utan återvinner tomma plastburkar istället.

Recycle:
Hårdplasten fortsätter att minska. 6 saker var det bara den här veckan. 2 fodral till tandskydden ovan. 1 c-vitaminsrör. 1 bricka som det varit köttfärs på. 1 bricka som M köpte som det var mögelost på. 1 tom tvålbubbla (vill ha flytande tvål på gästtoan, ska skaffa en tvålpump i glas så vi slipper tvålbubblorna).

Rot:
Bara dom vanliga skalen och skrottarna.

In:
1 klänning som jag tänkte ha på min första julfest med jobbet (första jobb julfest som jag någonsin går på - blev aldrig medbjuden när jag jobbade i kommunen - jag jobbade ju kväll så räknades inte) men det visade sig att jag jobbade så jag ska ha klänningen på jul, nyår och julbordet ovan.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...